نگاهی به بحران سیاسی در مالدیو
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، خبرگزاریها گزارش دادند كه 'نشید'، در یك سخنرانی تلویزیونی، گفت كه تحت شرایط كنونی، كناره گیری وی از كار برای 'مالدیو' بهتر خواهد بود.

تشنج در مالدیو، بدنبال اقدام نیروی زمینی این كشور برای دستگیری یك قاضی ارشد در ماه گذشته میلادی و اعتراضات خیابانی مردم نسبت به این عمل آغاز شد.

در جریان ناآرامی ها و تظاهرات در مالدیو ،سربازان از گاز اشك آور برای متفرق كردن تظاهر كنندگان حامی رییس جمهور پیشین 'مامون عبدالقیوم' استفاده كردند.

'نشید' استعفای خود را از ریاست جمهوری مالدیو در طول یك كنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی اعلام كرد و گفت: تحت شرایط كنونی برای كشور بهتر خواهد بود كه من از مقام خود كناره گیری كنم، من نمی خواهم كه كشور را با استبداد اداره كنم.

معاون رییس جمهور مالدیو 'وحید حسن'، بلافاصله بعد از استعفای 'محمد نشید' ،به عنوان رییس جمهور جدید این كشور سوگند یاد كرد.

'ابراهیم نشید' برادر رییس جمهور گفته است كه نیروهای امنیتی 'محمدنشید' را برخلاف میل وی در كاخ ریاست جمهوری مالدیو در پایتخت این كشور زندانی كرده اند.

نیروهای امنیتی می گویند كه آنان نمی توانند، 'نشید' را رها كنند چون آنان نسبت به امنیت جانی وی در صورت رهایی ، نگران هستند.

یك منبع نزدیك به اولین رییس جمهور منتخب مالدیو تحولات روز سه شنبه را به عنوان كودتایی توسط دولت قبلی قلمداد كرد.نیروی زمینی و معاون رییس جمهور مالدیو این ادعا را تكذیب كرده اند.

'احمد توفیق' دستیار معاون رییس جمهوری گفته است كه این خواسته مردم و نه یك كودتا است.

براساس این گزارش در ناآرامی ها در مالدیو عده ای از نیروهای پلیس در طول دو روز گذشته به معترضان پیوسته و با افراد نیروی زمینی درگیر شده اند.

گروهی از افسران شورشی پلیس كنترل رادیوی دولتی مالدیو را بدست گرفته و پیامهایی را در حمایت از رییس جمهوری پیشین این كشور 'مامون عبدالقیوم' پخش كردند.

گفته می شود كه عده ای از خبرنگاران نیز در مناطق مختلف بازداشت شده اند.

سربازان از گاز اشك آور برای جلوگیری از تظاهرات حامیان 'عبدالقیوم' استفاده كرده و حدود 50 نفر از افراد پلیس روز دوشنبه از معترضان حمایت و از اجرای دستورات خودداری كردند.

دفتر ریاست جمهوری مالدیو روز دوشنبه گزارشها از اقدام افراد نیروی زمینی برای شلیك گلوله های لاستیكی به سوی افسران معترض پلیس را تكذیب كرد.

تشنج در مالدیو ماه گذشته میلادی زمانی كه افراد نیروی زمینی این كشور 'عبدالله محمد'، یك قاضی دادگاه جنایی مالدیو، را دستگیر كردند، تشدید شد.

دولت گفته است كه احكام این قاضی از قبیل آزادی یك حامی حزب مخالف كه بدون اطلاع قبلی بازداشت شده، دارای انگیزه سیاسی بوده است.

دولت گفته است كه مناقشه با این قاضی ،نشانگر یك مشكل عمیق با نظام قضایی مالدیو و روش آن برای تضمین حفظ استقلال خود است.

'نشید'، در اولین انتخابات چندحزبی این كشور در سال 2008، 'عبدالقیوم' را شكست داده و به عنوان اولین رییس جمهور منتخب مالدیو برگزیده شد.

'عبدالقیوم' كه برای مدت 30 سال بر مالدیو حكومت كرد، به عنوان یك مستبد شناخته می شد.

گفته می شود كه مالدیو از آن زمان تاكنون با یك بحران قانونی مواجه بوده و احزاب مخالف رییس جمهور ،اكثریت كرسی ها را در مجلس این كشور در دست داشته اند.

تحلیلگران سیاسی می گویند كه 'نشید' از زمان پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری تا كنون با مخالفت مستمر طرفداران رییس جمهور پیشین و محافظه كاران مذهبی كه وی را به غیراسلامی بودن متهم می كنند ،مواجه بوده است.

فشارها علیه وی با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده تشدید شده و احزاب مخالف درصدد كسب قدرت و گسترش نفوذ خود هستند.

این كشور در سال 1965 ازدولت استعماری انگلیس رها و استقلال یافت .

'محمد ناشید' در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 ،بعد از شكست 'مامون عبدالقیوم' و خاتمه حكومت 30 ساله وی در این كشور به قدرت رسید و وعده داده بود كه دموكراسی را به این كشور به ارمغان می آورد.

این كشور با حدود 390 هزارنفر جمعیت كه اكثریت آن مسلمان هستند، ازمجموعه ای در حدود 1200 جزیره كوچك و بزرگ در اقیانوس هند تشكیل شده كه كمتر از 200 جزیره آن قابل سكونت است و گردشگری بزرگترین منبع درآمد این كشور می باشد.

آساق**2164 **589**1789**5981





:: برچسب‌ها: حزب , جغرافیایی برچسب ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: